Koko blogin sisältö ja julkaisemattomia vinkkejä nyt myös kätevänä e-kirjana! Tilaa omasi täältä

keskiviikko 1. helmikuuta 2012

New Yorkin metro



Kätevin tapa liikkua Manhattanilla on ehdottomasti metro. Metroverkosto on hyvin kattava ja liikkuminen vaivatonta, kunhan hoksaa, miten systeemi toimii. Yleensä yksittäisiä metroja kutsutaan sanalla "train", eli jos opastusta kysyessä joku kertoo sinulle, että D-train vie perille, tarkoittaa hän hyvin suurella todennäköisyydellä metroa. Metrolinjat on värikoodattu ja sen lisäksi jokaisella metrolla on oma kirjain tai numero. Esimerkiksi oranssin linjan metrot eivät kaikki pysähdy kaikilla oranssin linjan asemilla, vaan jokaisen aseman kohdalle kartalla on jollain tapaa merkitty ne junat, jotka juuri siinä pysähtyvät. Express-junat posottavat vain suurempien asemien välillä ja local-junat pysähtyvät useammilla asemilla.

Matkalippuna toimii Metrocard. Metrocardille voi ladat joko arvoa (Pay-Per-Ride Metrocard) tai lunastaa kortin, jolla voi matkustaa rajattomasti (Unlimited Ride Metrocard). Arvoa ladatessa yhden matkan hinta on $2.25 ja unlimited lippuja voi ostaa joko 7- tai 30-päivän ajalle. Hinnat ovat $29 (7 pv) ja $104 (30 pv). Liput on helppo ostaa automaatista, joita löytyy jokaiselta metroasemalta. Automaatteja on kahdenlaisia, isokokoisimmat hyväksyvät sekä käteistä että kortteja. Pienemmillä automaateilla voi maksaa ainoastaan korteilla.


Suurempi lippuautomaatti, josta lippuja saa ulos sekä käteisellä että kortilla

Joskus noiden automaattien kanssa on ollut pieniä ongelmia korteilla maksettaessa, jos (tai kun) kortti ei ole amerikkalainen. Automaatti kysyy laskutusosoitteen postinumeroa varmistusvaiheessa. Joskus muistan suomalaisen postinumeron menneen läpi, mutta syöttämällä tässä kohdassa numeron 99999 automaatin pitäisi ymmärtää, että kyseessä on kansainvälinen maksukortti.

Lipun oston jälkeen päästään itse asiaan eli metron käyttöön. Metrolinjat kulkevat käytännössä kahteen suuntaan: uptown ja downtown. Suunnan määrittää metrokartta, ei välttämättä linjan maantieteellinen kulkusuunta. Uptown-junat liikkuvat kartalla Manhattanin saarta ylöspäin. Downtown-junat taasen alaspäin. Kaikessa loogisuudessaan tämä on melkein idioottivarma systeemi. Jos epähuomiossa onkin lähtenyt väärään suuntaan, seuraavalla pysäkillä pois ja siirtyminen vastakkaisen suunnan metroon. Vaihdoissa on kuitenkin tärkeä huomioida, etteivät vastakkaiseen suuntaan kulkevat junat välttämättä kulje vastapäiseltä raiteelta (kuten esimerkiksi Helsingin metrossa), vaan voi olla, että joudut nousemaan metrotunnelista ulos ja kävelemään toiselle puolelle katua. Kylttejä seuraamalla pitäisi selvitä.


Metrocardin käyttö on suhteellisen simppeli toimenpide. Jokaisella asemalla on portteja, joiden oikealla puolella on lukija, jonka läpi Metrocard vedetään (musta magneettinauha itseään päin). Jos lipun lukeminen ei onnistu, porttin näyttöön tulee teksti "Please swipe again". Uusi, rauhallinen yritys, jotta kortti luetaan koko matkalta, ja portista pääsee kävelemään läpi. Porteissa liikenne on kaksisuuntaista, eli metrosta tulevat ihmiset käyttävät samoja portteja poistuessaan. Portti on tähän suuntaan auki eikä Metrocardia tarvitse.




Metrot ovat aina olleet mielestäni käyttäjämääriin nähden siistejä, vaikka asemat ja asemalaiturit kaipaisivat ehkä siivousta. Ruuhka-ajat ovat suurin piirtein samat kuin Suomessakin ja silloin metroissa on luonnollisesti kaikkien turistien lisäksi kaikki ne, jotka kulkevat työmatkojaan. Asemilla on vähän väliä lappuja, jotka kertovat, että jokin tietty juna ei kulje tiettyyn aikaan tai ei pysähdykään jollain tietyllä asemalla, joten niitä lappuja kannattaa välillä tutkia. Metrot saattavat pysähdellä ja jäädä tunneliin seisomaan joskus useiksikin minuuteiksi. Kuulutuksissa on useimmiten vaikea saada selvää, joten asemista kannattaa pysyä muuten kartalla. Jokaisessa metrossa on "konduktööri", joka ei kulje metroa pitkin, mutta työntää todennäköisesti vähintään päänsä ulos jostakin ikkunasta jokaisella asemalla - häneltä voi tarvittaessa kysyä neuvoa.

Metrokarttaa voi vakoilla etukäteen täältä

17 kommenttia:

  1. Nii eli siis miten toi metro toimii ku pitäis päästä central parkin läheltä south ferrylle ja sen jälkee sielt ground zerolle eli mikä metro pitää ottaa ja millä pääsen ground zerolta takaisin central parkiin ?? :) tarviin kipeesti apua ku eka kerta nycissä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuota, Central Park on neljä kilometriä pitkä ja melkein kilometrin leveä, joten tuo Central Parkin "lähistö" on suhteellisen laaja käsite. Jos osaat kertoa, kummalta puolelta puistoa (itä vai länsi) olet liikkumassa niin voisin osata neuvoa paremmin :)

      Poista
  2. No se ois siit central parkin läheltä eli 7th avenuelta hotelli wellingtonin kohdalta eli jos osaat neuvoo ni oon tosi kiitollinen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse tekisin varmaan niin, että lähtisin hotellin lähellä olevalta 57th Street metropysäkiltä R-metrolla downtown suuntaan ja jäisin viimeisellä pysäkillä Manhattanin puolella pois (Whitehall Street). Sillä pysäkillä pitäisi olla yhdyskäytävä punaisen linjan South Ferry -pysäkille, mutta jos sitä ei löydy, voi myös nousta katutasoon ja kävellä siitä (matkaa muutama sata metriä). Ground Zerolle pääsee tuolta näppärästi vaikka kävellen, mutta sama R-metro vie myös lähistölle. Whitehall St pysäkiltä uptown suunta ja pois Cortlandt St pysäkillä, joka on aivan Ground Zeron vieressä. Takaisin Central Parkin kulmille jälleen R-metrolla Cortlandt St pysäkiltä ja paluu takaisin lähtöpisteeseen, eli uptown suuntaan 57th Street pysäkille. Hahmotat tämän varmasti, kun saat metrokartan käteesi!

      Poista
  3. Kiitos tuhannesti avusta nyt osaan sit jäädä oikeella pysäkillä pois :D eikös metrokarttoja saa sielt visitor centerist vaik voiks sen tulostaa jostain

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä mitään, mukavaa matkaa! Visitor Centeristä saa kyllä metrokarttoja jokaisen kaupunkikartan mukana, mutta sellaisen ison ja vähän yksityiskohtaisemman voi pyytää miltä tahansa metroasemalta, jossa on lasikopissa istuva työntekijä, joka tarvittaessa auttaa esim. lippujen kanssa. Häneltä pyytämällä simppelisti "can I have the map, please?" saat suuremman ja tarkemman kartan.

      Poista
  4. Oon menos kans kesäl new yorkiin ekaa kertaa ni onks niis metroasemil jotkut näytöt et millon mikäkin metro tulee vai mistä tietää et millon esim. Vaikka toi R-metro tulee ja sit mistä saa tietää et meneeks se metro downtown vai uptown suuntaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä siellä kyllä hirveästi näyttöjä ole, enkä ole itse koskaan aikatauluja mistään katsellut. Metrot kulkevat sen verran tiuhaan, ettei aikatauluista yleensä tarvitse välittää (öiseen aikaan toki harvemmin). Hopstop.com -sivustolla voi tehdä reittihaun ja sitä kautta saada myös pysäkkikohtaisen arvion metron lähtöajasta. Downtown ja uptown suunnat erottaa parhaiten kylteistä asemalla ja laiturilla, ne on siellä yleensä selkeästi esillä. Tossa postauksessa on kuva tuollaisesta kyltistä. Jokaisessa metrovaunussa on ulkopuolella kirjain, joka kertoo, mikä linja on kyseessä, joten ei tarvitse summamutikassa arpoa, mihin metroon on nousemassa. Rauhassa vaan katsoo, että on oikeaan suuntaan menossa ja sitten laiturille odottamaan ja luottamaan siihen, että kyllä se metro sieltä on jossain vaiheessa tulossa. Näillä eväillä olen itse tähän asti pärjännyt, vaikkei olekaan ollut tietoa tarkoista aikatauluista.

      Poista
  5. Viimeksi kun olin NYC:issä ni en oikee uskaltanu/osannu käyttää noita metroja ni voitko selventää et ku jotkut linjat on part time linjoja eli kulkee vaan joskus ni mistä saa tietää et millon kyseinen metrolinja siis kulkee ja onks ne metrot niinku vaan kirjaimella ettei millään kirjain-numero yhdistelmä jutskalla? esim vaik N ettei se oo mikää N-567 metro

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikkein helpoiten sen saa varmaan selville tältä sivulta: http://www.mta.info/nyct/service/index.html ja valitsemalla siitä linjan, jonka kulkemista haluat tutkia. Useimmiten tuo part time service viittaa yöaikaan eli kaikki metrot kulkevat normaalisti n. klo 6-23 välillä. Huoltotöiden takia muutoksia saattaa joskus tulla lennosta, mutta niihin sitten vaan sopeudutaan. Numeroita ei metrojen kirjainten perässä ole, eli kaikki N-metrot ovat menossa samaan paikkaan ja pysähtyvät samoilla asemilla. Kannattaa rohkaistua kokeilemaan, vaikka systeemi voi tuntua vaikealta, mutta sen oikeasti oppii tosi nopeasti. Metro on kaikkein kätevin, nopein ja halvin tapa liikkua paikasta toiseen.

      Poista
  6. Osaatko neuvoa, miten pääsee JFK:lta julkisilla Newarkin lentoasemalle? Meneekö jotain suoria junia tai busseja vai pitää mennä Central Terminalin kautta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vastasinkin jo toisessa postauksessa, mutta täydennettynä vielä tänne: Itse lähtisin JFK:ltä joko metrolla tai LIRR-junalla Penn Stationille ja sieltä NJ Transit junalla sitten Newarkiin. Aikaa saa varata varmasti pari tuntia, mutta muuten helpohko reitti. Ainoa haaste ehkä Penn Stationilla harhailu, mutta kyllä siellä on opasteet, jotka kertoo, mistä NJ Transit junat lähtevät ja lipunmyyjä kyllä osaa sitten neuvoa eteenpäin. Grand Central Terminalin kautta ei siis tarvitse mennä. Lentokentältä saattaa mennä suoraan jokin shuttle service, mutta en ole koskaan kiinnittänyt sellaiseen huomiota.

      Poista
  7. Mistä kyseisen Metrocardin voi lunastaa? Ja ilmeisesti lippuautomaatista saa ladattua kortille markoja tai 7/30 päivän lipun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Metrocardin saa lippuautomaatista. Ja kyllä, automaatista saa metrocardin, jossa on joko arvoa, jolla voi ostaa yksittäisiä matkoja tai sitten useamman päivän voimassa olevan lipun.

      Poista
  8. hei taas ! Tuo karttahan näyttää oikeastaan tosi helpolta! Mistä tietää metron sisällä ollessa,että tietty asema on tulossa,kuuluttaako ne vai onko sisällä junissa jotkut näytöt,joista voi seurata missä ollaan ? Tuossa kartassa siis mustat pisteet ovat pysähdyspaikkoja ...kuten myös siis valkoiset ,joissa mustat reunat !? Ymmärsitkö mitään ? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Metrossa on kuulutuksia, mutta saattavat olla aika puuroutuneita. Osassa metroista on näytöt, joista voi tarkistaa seuraavan pysäkin, mutta ei läheksään kaikissa. Suosittelen aina katsahtamaan ulos metron pysähtyessä ja tarkistamaan, millä asemalla ollaan, se lukee kyllä monessa kohtaa laiturilla. Kannattaa oman pysäkin lisäksi katsoa, mikä on edeltävä, jotta osaa sitten varautua hyppäämään ulos. Mustat pisteet ovat local -metrojen pysähdyspaikat, valkoiset express- ja local -metrojen. Esim. sinisen linjan A-metro kulkee expressinä Manhattanin keski- ja eteläosan eikä pysähdy kaikilla sinisen linjan asemilla. Jokaisen täplän vieressä lukee, mikä metro sillä asemalla pysähtyy, joten kannattaa seurata ennemmin niitä kuin täplien väriä.

      Poista
    2. Kiitos paljon vastauksestasi.Kävimme Nykissä ja metro ei tuottanut vaikeuksia yhtään.Näppärästi lentokentällekin sillä ja edullisesti.Kaikilta asemilta ei saanut metrokarttaa,jos ei ollut täti kopissa siellä :). Milloin mitäkin esiintyjiä metrotunneleissa, waw.
      Kaiken kaikkiaan New Yorkiin ei voi olla ihastumatta.Uutta matkaa suunnitellen :)

      Poista